torsdag 6 januari 2011

AUGUSTPRISET

Dagen är långt liden och en timma har jag fått ägna mig åt att försöka komma åt mitt lösenord för att kunna åstadkomma dagens blogg. Jag vet inte varför det ständigt är på avvägar trots att jag har papper på hur det ska se ut. Jagkan det utantill men ingenting hjälpte. Så kom jag på en snilleblixt och den ska jag inte avslöja för då försvinner säkert också inlägget tillsammans med lösenordet.
Krånglet har gjort mig lite sur och jag vill i dag inte sätta foten utanför min dörr och den är dessutom igensnöad. Men vad ska jag ägna resten av dagen åt? Ständigt och jämt råkar jag i en situation där jag måste fatta beslut. Jag har för många uppslag. Jag kunde börja med att steka och äta kotletten som blev över från gårdagen.Sen kunde jag ägna mig åt Torgny Lindgrens Batseba. Den har jag fått lägga åt sidan eftersom det dök ner ett papper från lånebiblioteket. Boken Spill av Sigrid Combüchen står till mitt förfogande. En manlig vän till mig hade svårt för den, medan en kvinnlig tyckte, att den hade sina förtjänster. Hon drog lite på det. Då blev jag nyfiken och tänkte – den måste jag läsa. Sen satt jag i stolen i dagar och nätter och läste och vred. Texten flöt inte på. Ständigt måste jag hejda mig och undra; vad menar hon med det? Jag vände och vred på meningarna för att hitta rätt. En mening var helt galen. Jag stötte ständigt på motstånd, dagarna gick och lånetiden flöt ut. Men jag hade bestämt mig – jag skulle ta mig igenom texten ända till sista sidan. Höll den två dagar över tiden och fick böta.
Författarinnan ligger på en hög akademisk nivå, och dit når inte jag. I mitt stilla sinne tyckte jag, att hon var snobbig, ja lite skrytsam ungefär som: titta här vad jag kan. Varenda gata, varenda husgavel fanns med jämte några menstruationer och lite samlag. Språket var ingen njutning – det var tillgjort och långsökt.
Detta är förstås en högst orättvis recension, men jag får väl stå för vad jag tycker. Fast ett augustpris är ett augustpris och nu blev jag återigen nyfiken. Vilka står bakom augustpriset? Bl a författarföreningen, bokhandlarna och några till.
Vem är då ordförande?
Jag letar på Google och finner Dan Shafran, som är direktör för Rumänska institutet. Om det vet jag att det är kulturellt mycket aktivt. Så han kan förstås sina saker och priset brukar ju vara pålitligt. Jag finner också ut att författarinnan varit nominerad fem gånger .....

Vilka andra fick det inte augustpriset år 2010? Jag minns inte men ska leta reda på det.
Jag läste i alla fall ut boken och var noga med mina tolkningar, så att jag inte missade några väsentliga tankar.
I kväll tar jag Torgny Lindgrens Batseba med mig i sängen. Jag längtar redan dit men först ska jag ha min fläskkotlett. Det suger i magen.
Morsning från

BIRGITTA



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar