onsdag 5 maj 2010

Maskrosor och bokutgivning


Jag tycker om att snickra. Mellan sofforna i vardagsrummet står mitt hemsnickrade bord. Där har det stått och fungerat, tror jag, i minst ett tjugotal år. Men så snavade jag häromkvällen över en mattstump och ramlade över bordet, och det var mer än det tålde. Sonen och barnbarnet kom utrustade med borrmaskin, träpluggar och skruvar. Nu skulle bordet bli proffsigt hopsatt, och Gud så snyggt det blev. Hänfört betraktade jag resultatet, medan sonen och barnbarnet kom med muntra kommentarer över mitt sätt att snickra med hjälp av spikar, lim och lite träklossar. Sen bjöd jag på middag och den var på något sätt också som lite hemsnickrad.

Sonen har skaffat sig en iphone och förevisade stolt jättehjulet som han och någon till snickrat ihop i operaverkstaden. Det rymdes inte ens i den vanliga verkstaden utan måste flyttas över till ett rum med högre höjd till taket. Sen körde han runt med fingret på sin iphone och sa: "Här bor Du, mamma ..."

I bokvärlden är annars ingenting sig likt. Per I Gedin, förfasar sig i SvD över att det numera är räknenissarna som bestämmer vilka manus som de stora förlagen Bonniers och Norstedts ska satsa på, d.v.s. storsäljarna. De har redan lagt under sig Ad Libris och Bokia och nu vill Bonniers också ta över Pocketgrossisten liksom de gjort en överenskommelse med varuhuskedjan Rusta om att enbart sälja Bonnierböcker. De mindre förlagen kommer i kläm och blir i yttersta utkanten de som får ta sig an även andra och okända författare, eftersom dessa själva får stå för tryckkostnaderna. En god vän till mig sände in ett manus med historisk bakgrund till Bonniers en fredag och fick tillbaka det påföljande måndag.

Själv en nybakad författare kan jag inte hålla mig borta från datorn, där jag nu satt igång med ett nytt projekt, som jag inte har lagt in några mord i, möjligen lite runda ord och kanske lite sex. Någon storsäljare är det inte jag håller på med även om jag är rätt bra på intriger. Innan jag slår mig ner vid datorn sätter jag väckarklockan på ringning. Blir jag sittande här för länge missar jag ett och annat och maskrosorna tar över ute i trädgården och dit ska jag nu bege mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar